Heroes of Might & Magic
Pierwsza część serii została wydana w 1995 roku. Akcja gry toczy się w świecie fantasy (elementy science-fiction znane z serii Might & Magic zostały pominięte) zwanym Enroth.
Nowatorski system rozgrywki stanowi rozwinięcie tego z King's Bounty. Gracz przestał być ograniczony do sterowania jednym bohaterem. Można posiadać ich maksymalnie ośmiu.
Bohaterowie stanowią podstawę rozgrywki. Mogą oni odkrywać nowe tereny, zbierać zasoby i artefakty, odwiedzać różne lokacje, zajmować kopalnie, walczyć z potworami oraz wrogimi bohaterami, oraz podbijać wrogie zamki. Zarówno ruch bohaterem, jak i sama walka odbywają się w systemie turowym. Bohaterowie nie uczestniczą bezpośrednio w walce. Walczą posiadane przez nich jednostki (każdy bohater może posiadać maksymalnie 5 różnych typów stworzeń). Bohater może jedynie wspomagać swoją armię za pomocą magii.
Kolejnym ważnym elementem są zamki. Zamek służy głównie do rekrutacji bohaterów oraz jednostek. Początkowo do dyspozycji są tylko słabe jednostki, jednak dostateczna ilość zgromadzonych surowców pozwoli na wybudowanie siedlisk potężniejszych stworzeń. Można wybudować też inne budynki, jak na przykład gildię magów lub stocznię.
Są cztery rodzaje zamków, w każdym dostępne są inne jednostki do rekrutacji. Każdy zamek przyporządkowany jest jednemu z typów bohaterów:
zamek Rycerza (Knight) - chłopi, łucznicy, pikinierzy, miecznicy, konni, paladyni
zamek Barbarzyńcy (Barbarian) - gobliny, orkowie, wilki, ogry, trolle, cyklopy
zamek Czarodziejki (Sorceress) - rusałki, krasnoludy, elfy, druidzi, jednorożce, feniksy
zamek Czarnoksiężnika (Warlock) - centaury, gargulce, gryfy, minotaury, hydry i smoki
Ponadto występują 4 jednostki neutralne: bandyci, nomadzi, dżiny i duchy. Wszystkie oprócz duchów można zarekrutować w odpowiednich lokacjach na mapie przygód.
System magii jest nieco odmienny od występującego w kolejnych grach z serii. Bohaterowie nie posiadają jeszcze punktów magii. Każdego poznanego czaru mogą użyć dokładnie tyle razy, ile posiadają punktów wiedzy. Odnowić zapas mogą w gildii magów posiadającej dany czar lub też w napotkanej kapliczce.
Fabuła jest prosta. Czworo władców usiłuje podbić Enroth: lord Ironfist (Rycerz), lord Slayer (Barbarzyńca), Królowa Lamanda (Czarodziejka) i lord Alamar (Czarnoksiężnik). Kampania jest jedna, dla każdej z nacji różni się pozycjami startowymi na mapach oraz doborem ostatnich misji - każda z nich to ostateczna walka z jednym z przeciwników, czyli trzeba przejść 3 z 4 możliwych (nie walczy się przeciwko swojej nacji).
Heroes of Might & Magic II
Druga część różniła się zmienionymi jednostkami i zamkami, a także fabułą. Całkowicie zmieniono np. wygląd i rozmiar wszystkich jednostek, budynki w zamkach. Była to również pierwsza część serii, do której wydano dodatki. Były to Price of Loyalty oraz Desecrated Lands. Ostatni zawierał edytory zapisów gry i prawdopodobnie dlatego nie ujrzał światła dziennego w Polsce. Jedynka i dwójka wraz z dodatkiem PoL są do kupienia w edycji HoM&M 2 Gold - dystrybutorem jest firma CD-Projekt.
Heroes of Might and Magic III
Heroes of Might and Magic III strategia turowa wydana w roku 1999 przez firmę The 3DO Company. Kontynuatorka serii HoM&M (pełna nazwa to Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia).
Celem gry jest wykonanie zadania określonego w scenariuszu (najczęsciej polega ono na wyelminowaniu z gry wszystkich oponentów poprzez zdobycie wszystkich miast na mapie).
Gracz w trakcie rozgrywki może wynająć dodatkowych bohaterów i ich szkolić (na podobnej zasadzie jak to się dzieje w grach RPG). Każde miasto ma 7 unikalnych jednostek bitewnych (każdą z nich można ulepszyć np. Ork może stać się Urukiem po wybudowaniu Ul. Wieży Orków i wydaniu odrobiny pieniędzy) oraz strukturę rozbudowy (aby mieć możliwość werbowania wszystkich jednostek - należy odpowiednio rozbudować miasto).
Gra posiada też elementy ekonomiczne - aby kupić jednostki i rozbudować miasto, niezbędne są surowce (które można znaleźć na mapie lub czerpać z podbitych kopalnii). Oprócz tego na mapach znajduje się szereg obiektów, które rozwijają zdolności bohatera (np. Koloseum, skrzynki z doświadczeniem etc.).
Armageddon's Blade
Według różnych ekspertów jest to najlepszy dodatek do Heroes of Might and Magic III, zawiera nowe rasy stworów oraz jeden nowy zamek Wrota Żywiołów, w którym możemy kupić przedstawicieli żywiołów tzw. żywiołaki oraz feniksy i rusałki. W tym dodatku istnieją również nowe kampanie:
"Ostrze Armagedonu" - Zamek, Inferno, Wrota żywiołów
"Smocza krew" - Loch
"Pogromca Smoków" - Forteca
"Festiwal Życia" - Twierdza
"Nieroztropny Kaprys" - Twierdza (bohater Christian, rycerz)
"Igranie z Ogniem" - Cytadela
Dodatek Ostrze Armagedonu posiada również nowe scenariusze, oraz potężny generator map losowych, edytor kampani i ulepszony edytor map. Kolejną dobrą informacją dla twórców map jest dodanie kilku nowych bohaterów z bardzo ciekawymi spacjalnościami: Roland (rycerz), Gelu (łowca), Dracon (czarodziej), Xeron (demon), nieumarły Lord Haart (rycerz śmierci), Mutare (suweren), Kilgor (barbarzyńca) Boragus (barbarzyńca), Adrienne (wiedźma).
Fabuła AB opowiada o wydarzeniach po Resoration of Erathia. Nowy władca Eofolu - Lucyfer Kreegan pragnie stworzyć potężną broń - Ostrze Armageddonu, by za jego pomocą pogrążyć w świat w chaosie i zniszczeniu. Katarzyna - przyszła królowa Erathii - razem ze swoim mężem Rolandem, Gelu i generałem Kendalem próbują go powstrzymać. Katarzyna odnosi wreszcie zwycięstwo, ale okupione utratą poparcia lordów ze swojego państwa. Ostatecznie Katarzyna zostawia Ostrze w rękach Gelu, a sama zrzeka się praw do tronu i odpływa z powrotem do Enroth.
Jest to główny wątek fabularny. Istnieje jeszcze pięć równorzędnych:
Smocza krew Władczyni podziemia Mutare chce przejąć majątek i ziemię Orwalda - jej największego wroga który w jej oczach jest tylko starym niedołęgą marnotrawiącym swój i jej czas. Mutare w swojej kampanii przez przypadek wypija jednak zawartość fiolki smoczej krwi, która przeistacza ją w prawdziwego smoka.
Igranie z ogniem Adrienne - wiedźma parająca się magią ognia powraca z nauk do swojej ojczyzny - Tatalii. Orientuje się jednak, że jakiś nekromanta sieje na ziemiach jej kraju zniszczenie poprzez wzniecanie pożarów. Zabici są włączani do nieumarłej armii która - jak się później okazuje - bezmyślnie maszeruje aż na wybrzeże. Sprawcą tych wszystkich zdarzeń okazuje się być Lord Haart - zdrajca wskrzeszony przez swoich wyznawców. Adrienne musi raz na zawsze odesłać go do grobu.
Festiwal Życia Kilgor to ambitny i brutalny barbarzyńca. Bierze udział w Festiwalu Życia - turnieju organizowanym co 40 lat w celu wyłonienia nowego władcy Krewlod. Kilgor staje najpierw przeciwko bestiom zamieszkującym jego kraj, później innym pretendentom do tronu, a na końcu przed samym królem Winstonem Boragusem.
Pogromca smoków Czarodziej Dracon idąc w ślady swej rodziny postanawia zostać pogromcą smoków. W tym celu musi najpierw przejść test swej matki - zabić kryształowego smoka, później wyzwolić ludność Bracady z plagi rdzawych smoków, odnaleźć i zabić czarodziejskiego smoka, by na końcu stanąć przeciwko samemu błękitnemu smokowi.
Nieroztropna wpadka Młody sir Christian - perfumista - wybiera się na morską wycieczkę. Po drodze jednak jego statek rozbija się u brzegu jakiejś nieznanej wyspy zamieszkanej przez dzikie plemiona. Christian musi wykonać szereg zadań zleconych mu przez wodzów owych plemion by móc wydostać się z tego koszmarnego dla niego miejsca. Po drodze będzie się musiał jeszcze zmierzyć z piratami z floty Regnan, by w końcu zostać uratowanym przez samą Katarzynę. Wyjątkowo fabuła tej kampanii toczy się tuż przed wydarzeniami z RoE i jest bezpośrednim wstępem do nich.
The Shadow of Death
Drugi dodatek do Heroes III. W tłumaczeniu na język polski tytuł znaczy Cień Śmierci. W tym dodatku również mamy nowe kampanie:
"Nowy początek" - Bastion
"Eliksir życia" - Bastion
"Tnij i siecz" - Twierdza
"Powstanie barbarzyńcy" (?) - Forteca 1. scenariusz, Twierdza
"Bunt nekromanty" (?) - Nekropolis
"Przeklęte przymierze" - Bastion, Twierdza, Nekropolis
W Nowym początku kierujesz czarodziejką Gem i łowcą Clancym. W czterech scenariuszach muszą oni zdobyć trzy artefakty dla Sandro: Amulet Grabarza, Buty Trupa i Kaptur Wampira.
WEliksirze życia łowca Gelu, na rozkaz Leśnej Straży zdobywa Pierścień Życia, Pierścień Żywotności oraz Fiolkę Żywej Krwi.
Bohater Tnij i siecz, Crag Hack, barbarzyńca wykonuje dla Sandro zadania związane ze zdobyciem składników Zbroi Przeklętego.
Powstanie barbarzyńcy opisuje historię Yoga, czarodzieja, który poczuł w sobie krew ojca barbarzyńcy i opuścił akademię Bracada, by dołączyć do oddziałów Winstona Boragusa, księcia Krewlod. Ukrywa także u proroków części Miecza Anielskiego Przymierza.
Bunt nekromanty - czarodziej Sandro okazuje się być nekromantą i przy pomocy artefaktów szybko pozbywa się starych wrogów. Zawiera pakt z Finneasem Vilmarem, nieumarłym królem.
Przeklęte przymierze opowiada o ostatecznej rozprawie powyższych bohaterów i pokonaniu Zła, w osobie Sandro i Finneasa.
W Cieniu Śmierci możemy również łączyć artefakty w łączące ich moce przedmioty o jeszcze większej potędze.
The Wake of Gods
Na bazie dodatku The Shadow of Death stworzono również dodatek The Wake of Gods.
Jest to nieoficjalny dodatek do Heroes of Might and Magic 3: Shadow of Death, którego pomysłodawcą jest jeden z fanów gry, Slava. W założeniach ma on rozbudować uczynić grę ciekawszą oraz zapewnić pewną modyfikowalność. Dodawanie nowych jednostek, włączanie/wyłączanie pewnych opcji, blokowanie pojawiania się pewnych elementów na mapie stało się możliwe właśnie dzięki WoG-owi. Projekt ten jest wciąż rozwijany, nawet mimo tego, że w sklepach pojawiła się już część piąta serii. Wśród nowości warto wymienić pojawienie się dowódców (odpowiadają oni Bohaterom z części czwartej - zdobywają doświadczenie i umiejętności specjalne, ale mogą też i walczyć): Paladyna, Pustelnika, Kapłankę, Oprawcę, Ogrzego Dowódcę, Pożeracza Dusz, Sukkuba, Ducha Astralnego i Szamana. Poza tym jednostki siódmego poziomu można było podnieść do rangi stworzenia ósmego poziomu. Dodano też dużo potworów neutralnych - trzygłowego smoka Gorynycza, spokrewnionego z Gremlinami Gremlinołaja czy też Arktycznych Strzelców. Nie zabrakło także jednostek ze zdolnościami specjalnymi - Emisariuszy.
Heroes of Might & Magic IV
Czwarta część gry wprowadza znaczne zmiany. Przede wszystkim, zlikwidowano tygodniowy werbunek, tj. istoty pojawiające się raz na tydzień. Niektóre stworzenia można werbować codziennie. Teraz armia nie musi posiadać bohatera w oddziale, mogą występować wyłącznie żołnierze. Są jednak pewne ograniczenia- np. Nie można mieć wszystkich stworzeń, na 8 możliwych (oprócz królestwa natury, gdzie jednostek werbować można 16 - 2 razy po 4 poziomy) da się dwa stworzenia poziomu 1, ale po jednym poziomów 2, 3 i 4. Grafika uległa polepszeniu, bitwy rozgrywane są w 3D. Stworzono 2 dodatki: Winds Of War (Wichry Wojny) i The Gathering Storm (Nadciągająca Burza). Każda wprowadza nowe kampanie, artefakty i jednostki. Królestw jest sześć: Królestwo ładu, chaosu, życia, śmierci, natury oraz zamek wojowników niekorzystających z magii. Każdej frakcji przyporządkowana jest odpowiednia szkoła magii. Gra jest zupełnie inna niż część 3. Mimo licznych zalet najbardziej znaczna część fanów serii uważają tę część za degenerację serii. Inny system walki, zmiana z cyklu tygodniowego na dzienny oraz konieczność wyboru pomiędzy wykluczającymi się jednostkami spowodowała, że dla wielu osób seria zakończyła się na części trzeciej. Jednak trzeba zwrócić uwagę również na niezwykłe powiązanie szkół magii z danym zamkiem oraz na wybór jednostek. Sprawiało to, iż doszło do niespotykanej w poprzednich odsłonach HoM&M wyeksponowania różnic między frakcjami oraz wewnątrz frakcji. Jednostki do wyboru różnią się znacznie i często od rodzaju przeciwnika trzeba dokonać właściwego wyboru. To wszystko spowodowało, iż wielu fanów a także znawcy serii uznali tę część za krok w dobrym kierunku.
Heroes of Might & Magic V
Firma 3DO ogłosiła bankructwo, a prawa do tytułu zostały odsprzedane firmie UbiSoft, która została wydawcą następnej części (na terenie Polski został nim CD Projekt). Producentem zostało studio Nival Interactive. Jest to pierwsza część z grafiką 3D (pełne trójwymiarowe środowisko zarówno w ekranie walki, jak i mapy i miasta). Pod względem filozofii i mechaniki gry twórcy zrobili krok w stronę części III.
Deweloperzy zdecydowali się na umieszczenie rozgrywki w zupełnie innym świecie, niż Antagarich (HOMM III) czy Axeoth (HOMM IV) - zastąpiono go całkowicie nowym światem nazwanym Ashan. Zmieniono również styl rysunków, co również podzieliło graczy na dwa obozy. Generalnie piąta część sagi stała się tytułem nieco odrębnym, lecz nadal mającym dużo wspólnego ze swoimi poprzedniczkami i zbierającego w internecie i czasopismach wysokie oceny. Jednak duże podobieństwo do części trzeciej (jednostki w zamkach są praktycznie te same) słaba muzyka (w porównaniu do III i IV) sprawiło, że gra jest oceniana przez znawców jako HoM&M III w 3D.
Premiera odbyła się w Polsce 8 czerwca 2006 r.
Seria Gier
Heroes of Might and Magic (1994)
Heroes of Might and Magic II: The Succesion Wars (1996)
Heroes of Might and Magic II: The Price of Loyalty (1997)
Heroes of Might and Magic Compedium (1997)
Heroes of Might and Magic II Gold: (1998)
Heroes of Might and Magic (Millenium Edition) (1999)
Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia (1999)
Heroes of Might and Magic III: Armageddon's Blade (1999)
Heroes of Might and Magic III: Double Pack (2000)
Heroes of Might and Magic III: Complete (Collector's Edition) (2000)
Heroes of Might and Magic Trilogy (2000)
Heroes Chronicles: Conquest of the Underworld (2000)
Heroes Chronicles: Master of the Elements (2000)
Heroes Chronicles: Clash of the Dragons (2000)
Heroes Chronicles: Warlords of the Wastelands (2000)
Heroes of Might and Magic III: Shadow of Death (2000)
Heroes Chronicles: The Final Chapters (2001)
Heroes of Might and Magic IV (2002)
Heroes of Might and Magic IV: The Gathering Storm (2002)
Heroes of Might and Magic IV (Elite Edition) (2002)
Heroes of Might and Magic: Platinum Ediion (2002)
Heroes of Might and Magic IV: Winds of War (2003)
Heroes of Might and Magic V (2006)
Post został pochwalony 0 razy
Pierwsza część serii została wydana w 1995 roku. Akcja gry toczy się w świecie fantasy (elementy science-fiction znane z serii Might & Magic zostały pominięte) zwanym Enroth.
Nowatorski system rozgrywki stanowi rozwinięcie tego z King's Bounty. Gracz przestał być ograniczony do sterowania jednym bohaterem. Można posiadać ich maksymalnie ośmiu.
Bohaterowie stanowią podstawę rozgrywki. Mogą oni odkrywać nowe tereny, zbierać zasoby i artefakty, odwiedzać różne lokacje, zajmować kopalnie, walczyć z potworami oraz wrogimi bohaterami, oraz podbijać wrogie zamki. Zarówno ruch bohaterem, jak i sama walka odbywają się w systemie turowym. Bohaterowie nie uczestniczą bezpośrednio w walce. Walczą posiadane przez nich jednostki (każdy bohater może posiadać maksymalnie 5 różnych typów stworzeń). Bohater może jedynie wspomagać swoją armię za pomocą magii.
Kolejnym ważnym elementem są zamki. Zamek służy głównie do rekrutacji bohaterów oraz jednostek. Początkowo do dyspozycji są tylko słabe jednostki, jednak dostateczna ilość zgromadzonych surowców pozwoli na wybudowanie siedlisk potężniejszych stworzeń. Można wybudować też inne budynki, jak na przykład gildię magów lub stocznię.
Są cztery rodzaje zamków, w każdym dostępne są inne jednostki do rekrutacji. Każdy zamek przyporządkowany jest jednemu z typów bohaterów:
zamek Rycerza (Knight) - chłopi, łucznicy, pikinierzy, miecznicy, konni, paladyni
zamek Barbarzyńcy (Barbarian) - gobliny, orkowie, wilki, ogry, trolle, cyklopy
zamek Czarodziejki (Sorceress) - rusałki, krasnoludy, elfy, druidzi, jednorożce, feniksy
zamek Czarnoksiężnika (Warlock) - centaury, gargulce, gryfy, minotaury, hydry i smoki
Ponadto występują 4 jednostki neutralne: bandyci, nomadzi, dżiny i duchy. Wszystkie oprócz duchów można zarekrutować w odpowiednich lokacjach na mapie przygód.
System magii jest nieco odmienny od występującego w kolejnych grach z serii. Bohaterowie nie posiadają jeszcze punktów magii. Każdego poznanego czaru mogą użyć dokładnie tyle razy, ile posiadają punktów wiedzy. Odnowić zapas mogą w gildii magów posiadającej dany czar lub też w napotkanej kapliczce.
Fabuła jest prosta. Czworo władców usiłuje podbić Enroth: lord Ironfist (Rycerz), lord Slayer (Barbarzyńca), Królowa Lamanda (Czarodziejka) i lord Alamar (Czarnoksiężnik). Kampania jest jedna, dla każdej z nacji różni się pozycjami startowymi na mapach oraz doborem ostatnich misji - każda z nich to ostateczna walka z jednym z przeciwników, czyli trzeba przejść 3 z 4 możliwych (nie walczy się przeciwko swojej nacji).
Heroes of Might & Magic II
Druga część różniła się zmienionymi jednostkami i zamkami, a także fabułą. Całkowicie zmieniono np. wygląd i rozmiar wszystkich jednostek, budynki w zamkach. Była to również pierwsza część serii, do której wydano dodatki. Były to Price of Loyalty oraz Desecrated Lands. Ostatni zawierał edytory zapisów gry i prawdopodobnie dlatego nie ujrzał światła dziennego w Polsce. Jedynka i dwójka wraz z dodatkiem PoL są do kupienia w edycji HoM&M 2 Gold - dystrybutorem jest firma CD-Projekt.
Heroes of Might and Magic III
Heroes of Might and Magic III strategia turowa wydana w roku 1999 przez firmę The 3DO Company. Kontynuatorka serii HoM&M (pełna nazwa to Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia).
Celem gry jest wykonanie zadania określonego w scenariuszu (najczęsciej polega ono na wyelminowaniu z gry wszystkich oponentów poprzez zdobycie wszystkich miast na mapie).
Gracz w trakcie rozgrywki może wynająć dodatkowych bohaterów i ich szkolić (na podobnej zasadzie jak to się dzieje w grach RPG). Każde miasto ma 7 unikalnych jednostek bitewnych (każdą z nich można ulepszyć np. Ork może stać się Urukiem po wybudowaniu Ul. Wieży Orków i wydaniu odrobiny pieniędzy) oraz strukturę rozbudowy (aby mieć możliwość werbowania wszystkich jednostek - należy odpowiednio rozbudować miasto).
Gra posiada też elementy ekonomiczne - aby kupić jednostki i rozbudować miasto, niezbędne są surowce (które można znaleźć na mapie lub czerpać z podbitych kopalnii). Oprócz tego na mapach znajduje się szereg obiektów, które rozwijają zdolności bohatera (np. Koloseum, skrzynki z doświadczeniem etc.).
Armageddon's Blade
Według różnych ekspertów jest to najlepszy dodatek do Heroes of Might and Magic III, zawiera nowe rasy stworów oraz jeden nowy zamek Wrota Żywiołów, w którym możemy kupić przedstawicieli żywiołów tzw. żywiołaki oraz feniksy i rusałki. W tym dodatku istnieją również nowe kampanie:
"Ostrze Armagedonu" - Zamek, Inferno, Wrota żywiołów
"Smocza krew" - Loch
"Pogromca Smoków" - Forteca
"Festiwal Życia" - Twierdza
"Nieroztropny Kaprys" - Twierdza (bohater Christian, rycerz)
"Igranie z Ogniem" - Cytadela
Dodatek Ostrze Armagedonu posiada również nowe scenariusze, oraz potężny generator map losowych, edytor kampani i ulepszony edytor map. Kolejną dobrą informacją dla twórców map jest dodanie kilku nowych bohaterów z bardzo ciekawymi spacjalnościami: Roland (rycerz), Gelu (łowca), Dracon (czarodziej), Xeron (demon), nieumarły Lord Haart (rycerz śmierci), Mutare (suweren), Kilgor (barbarzyńca) Boragus (barbarzyńca), Adrienne (wiedźma).
Fabuła AB opowiada o wydarzeniach po Resoration of Erathia. Nowy władca Eofolu - Lucyfer Kreegan pragnie stworzyć potężną broń - Ostrze Armageddonu, by za jego pomocą pogrążyć w świat w chaosie i zniszczeniu. Katarzyna - przyszła królowa Erathii - razem ze swoim mężem Rolandem, Gelu i generałem Kendalem próbują go powstrzymać. Katarzyna odnosi wreszcie zwycięstwo, ale okupione utratą poparcia lordów ze swojego państwa. Ostatecznie Katarzyna zostawia Ostrze w rękach Gelu, a sama zrzeka się praw do tronu i odpływa z powrotem do Enroth.
Jest to główny wątek fabularny. Istnieje jeszcze pięć równorzędnych:
Smocza krew Władczyni podziemia Mutare chce przejąć majątek i ziemię Orwalda - jej największego wroga który w jej oczach jest tylko starym niedołęgą marnotrawiącym swój i jej czas. Mutare w swojej kampanii przez przypadek wypija jednak zawartość fiolki smoczej krwi, która przeistacza ją w prawdziwego smoka.
Igranie z ogniem Adrienne - wiedźma parająca się magią ognia powraca z nauk do swojej ojczyzny - Tatalii. Orientuje się jednak, że jakiś nekromanta sieje na ziemiach jej kraju zniszczenie poprzez wzniecanie pożarów. Zabici są włączani do nieumarłej armii która - jak się później okazuje - bezmyślnie maszeruje aż na wybrzeże. Sprawcą tych wszystkich zdarzeń okazuje się być Lord Haart - zdrajca wskrzeszony przez swoich wyznawców. Adrienne musi raz na zawsze odesłać go do grobu.
Festiwal Życia Kilgor to ambitny i brutalny barbarzyńca. Bierze udział w Festiwalu Życia - turnieju organizowanym co 40 lat w celu wyłonienia nowego władcy Krewlod. Kilgor staje najpierw przeciwko bestiom zamieszkującym jego kraj, później innym pretendentom do tronu, a na końcu przed samym królem Winstonem Boragusem.
Pogromca smoków Czarodziej Dracon idąc w ślady swej rodziny postanawia zostać pogromcą smoków. W tym celu musi najpierw przejść test swej matki - zabić kryształowego smoka, później wyzwolić ludność Bracady z plagi rdzawych smoków, odnaleźć i zabić czarodziejskiego smoka, by na końcu stanąć przeciwko samemu błękitnemu smokowi.
Nieroztropna wpadka Młody sir Christian - perfumista - wybiera się na morską wycieczkę. Po drodze jednak jego statek rozbija się u brzegu jakiejś nieznanej wyspy zamieszkanej przez dzikie plemiona. Christian musi wykonać szereg zadań zleconych mu przez wodzów owych plemion by móc wydostać się z tego koszmarnego dla niego miejsca. Po drodze będzie się musiał jeszcze zmierzyć z piratami z floty Regnan, by w końcu zostać uratowanym przez samą Katarzynę. Wyjątkowo fabuła tej kampanii toczy się tuż przed wydarzeniami z RoE i jest bezpośrednim wstępem do nich.
The Shadow of Death
Drugi dodatek do Heroes III. W tłumaczeniu na język polski tytuł znaczy Cień Śmierci. W tym dodatku również mamy nowe kampanie:
"Nowy początek" - Bastion
"Eliksir życia" - Bastion
"Tnij i siecz" - Twierdza
"Powstanie barbarzyńcy" (?) - Forteca 1. scenariusz, Twierdza
"Bunt nekromanty" (?) - Nekropolis
"Przeklęte przymierze" - Bastion, Twierdza, Nekropolis
W Nowym początku kierujesz czarodziejką Gem i łowcą Clancym. W czterech scenariuszach muszą oni zdobyć trzy artefakty dla Sandro: Amulet Grabarza, Buty Trupa i Kaptur Wampira.
WEliksirze życia łowca Gelu, na rozkaz Leśnej Straży zdobywa Pierścień Życia, Pierścień Żywotności oraz Fiolkę Żywej Krwi.
Bohater Tnij i siecz, Crag Hack, barbarzyńca wykonuje dla Sandro zadania związane ze zdobyciem składników Zbroi Przeklętego.
Powstanie barbarzyńcy opisuje historię Yoga, czarodzieja, który poczuł w sobie krew ojca barbarzyńcy i opuścił akademię Bracada, by dołączyć do oddziałów Winstona Boragusa, księcia Krewlod. Ukrywa także u proroków części Miecza Anielskiego Przymierza.
Bunt nekromanty - czarodziej Sandro okazuje się być nekromantą i przy pomocy artefaktów szybko pozbywa się starych wrogów. Zawiera pakt z Finneasem Vilmarem, nieumarłym królem.
Przeklęte przymierze opowiada o ostatecznej rozprawie powyższych bohaterów i pokonaniu Zła, w osobie Sandro i Finneasa.
W Cieniu Śmierci możemy również łączyć artefakty w łączące ich moce przedmioty o jeszcze większej potędze.
The Wake of Gods
Na bazie dodatku The Shadow of Death stworzono również dodatek The Wake of Gods.
Jest to nieoficjalny dodatek do Heroes of Might and Magic 3: Shadow of Death, którego pomysłodawcą jest jeden z fanów gry, Slava. W założeniach ma on rozbudować uczynić grę ciekawszą oraz zapewnić pewną modyfikowalność. Dodawanie nowych jednostek, włączanie/wyłączanie pewnych opcji, blokowanie pojawiania się pewnych elementów na mapie stało się możliwe właśnie dzięki WoG-owi. Projekt ten jest wciąż rozwijany, nawet mimo tego, że w sklepach pojawiła się już część piąta serii. Wśród nowości warto wymienić pojawienie się dowódców (odpowiadają oni Bohaterom z części czwartej - zdobywają doświadczenie i umiejętności specjalne, ale mogą też i walczyć): Paladyna, Pustelnika, Kapłankę, Oprawcę, Ogrzego Dowódcę, Pożeracza Dusz, Sukkuba, Ducha Astralnego i Szamana. Poza tym jednostki siódmego poziomu można było podnieść do rangi stworzenia ósmego poziomu. Dodano też dużo potworów neutralnych - trzygłowego smoka Gorynycza, spokrewnionego z Gremlinami Gremlinołaja czy też Arktycznych Strzelców. Nie zabrakło także jednostek ze zdolnościami specjalnymi - Emisariuszy.
Heroes of Might & Magic IV
Czwarta część gry wprowadza znaczne zmiany. Przede wszystkim, zlikwidowano tygodniowy werbunek, tj. istoty pojawiające się raz na tydzień. Niektóre stworzenia można werbować codziennie. Teraz armia nie musi posiadać bohatera w oddziale, mogą występować wyłącznie żołnierze. Są jednak pewne ograniczenia- np. Nie można mieć wszystkich stworzeń, na 8 możliwych (oprócz królestwa natury, gdzie jednostek werbować można 16 - 2 razy po 4 poziomy) da się dwa stworzenia poziomu 1, ale po jednym poziomów 2, 3 i 4. Grafika uległa polepszeniu, bitwy rozgrywane są w 3D. Stworzono 2 dodatki: Winds Of War (Wichry Wojny) i The Gathering Storm (Nadciągająca Burza). Każda wprowadza nowe kampanie, artefakty i jednostki. Królestw jest sześć: Królestwo ładu, chaosu, życia, śmierci, natury oraz zamek wojowników niekorzystających z magii. Każdej frakcji przyporządkowana jest odpowiednia szkoła magii. Gra jest zupełnie inna niż część 3. Mimo licznych zalet najbardziej znaczna część fanów serii uważają tę część za degenerację serii. Inny system walki, zmiana z cyklu tygodniowego na dzienny oraz konieczność wyboru pomiędzy wykluczającymi się jednostkami spowodowała, że dla wielu osób seria zakończyła się na części trzeciej. Jednak trzeba zwrócić uwagę również na niezwykłe powiązanie szkół magii z danym zamkiem oraz na wybór jednostek. Sprawiało to, iż doszło do niespotykanej w poprzednich odsłonach HoM&M wyeksponowania różnic między frakcjami oraz wewnątrz frakcji. Jednostki do wyboru różnią się znacznie i często od rodzaju przeciwnika trzeba dokonać właściwego wyboru. To wszystko spowodowało, iż wielu fanów a także znawcy serii uznali tę część za krok w dobrym kierunku.
Heroes of Might & Magic V
Firma 3DO ogłosiła bankructwo, a prawa do tytułu zostały odsprzedane firmie UbiSoft, która została wydawcą następnej części (na terenie Polski został nim CD Projekt). Producentem zostało studio Nival Interactive. Jest to pierwsza część z grafiką 3D (pełne trójwymiarowe środowisko zarówno w ekranie walki, jak i mapy i miasta). Pod względem filozofii i mechaniki gry twórcy zrobili krok w stronę części III.
Deweloperzy zdecydowali się na umieszczenie rozgrywki w zupełnie innym świecie, niż Antagarich (HOMM III) czy Axeoth (HOMM IV) - zastąpiono go całkowicie nowym światem nazwanym Ashan. Zmieniono również styl rysunków, co również podzieliło graczy na dwa obozy. Generalnie piąta część sagi stała się tytułem nieco odrębnym, lecz nadal mającym dużo wspólnego ze swoimi poprzedniczkami i zbierającego w internecie i czasopismach wysokie oceny. Jednak duże podobieństwo do części trzeciej (jednostki w zamkach są praktycznie te same) słaba muzyka (w porównaniu do III i IV) sprawiło, że gra jest oceniana przez znawców jako HoM&M III w 3D.
Premiera odbyła się w Polsce 8 czerwca 2006 r.
Seria Gier
Heroes of Might and Magic (1994)
Heroes of Might and Magic II: The Succesion Wars (1996)
Heroes of Might and Magic II: The Price of Loyalty (1997)
Heroes of Might and Magic Compedium (1997)
Heroes of Might and Magic II Gold: (1998)
Heroes of Might and Magic (Millenium Edition) (1999)
Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia (1999)
Heroes of Might and Magic III: Armageddon's Blade (1999)
Heroes of Might and Magic III: Double Pack (2000)
Heroes of Might and Magic III: Complete (Collector's Edition) (2000)
Heroes of Might and Magic Trilogy (2000)
Heroes Chronicles: Conquest of the Underworld (2000)
Heroes Chronicles: Master of the Elements (2000)
Heroes Chronicles: Clash of the Dragons (2000)
Heroes Chronicles: Warlords of the Wastelands (2000)
Heroes of Might and Magic III: Shadow of Death (2000)
Heroes Chronicles: The Final Chapters (2001)
Heroes of Might and Magic IV (2002)
Heroes of Might and Magic IV: The Gathering Storm (2002)
Heroes of Might and Magic IV (Elite Edition) (2002)
Heroes of Might and Magic: Platinum Ediion (2002)
Heroes of Might and Magic IV: Winds of War (2003)
Heroes of Might and Magic V (2006)
Post został pochwalony 0 razy